Waarom een goede motivatiebrief schrijven zo belangrijk is

motivatiebrief schrijven

Een goede motivatiebrief schrijven, misschien vind je het lastig. Gelukkig schrijf je door middel van de onderstaande tips een overtuigd betoog waarmee je iedere werkgever overstag krijgt.

Een goede motivatiebrief is de eerste stap naar jouw droombaan. In deze brief zal je beknopt uit moeten leggen waarom jij nou de perfecte kandidaat bent. Een overtuigende sollicitatiebrief staat dan ook gelijk aan een goede eerste indruk. En we weten allemaal hoe belangrijk die is!

Wanneer je een goede brief schrijft is de kans groot dat de lezer nieuwsgierig raakt naar jou en je uitnodigt voor een sollicitatiegesprek.

Tips motivatiebrief schrijven

Oké, laten we nu tot de kern van het verhaal komen. Met de onderstaande tips schrijf jij een uitstekende sollicitatiebrief en rollen die uitnodigingen binnen.

  1. Een goede voorbereiding is het halve werk

Een Nederlands gezegde waar we met de volle 100% achterstaan. Neem altijd de tijd om even de website en social media van het bedrijf te bekijken. Let ook op de type mensen die er werken en het taalgebruik die je terugvind in de uitingen van het bedrijf. Is dit informeel of juist formeel? Pas je brief hierop aan. Op basis van deze info kun je bovendien de persoonlijke eigenschappen die benoemd aanpassen.

  1. Pas je sollicitatiebrief aan op de vacature

Een hele belangrijke tip die weleens overgeslagen word. Pas je sollicitatiebrief écht altijd aan op de vacature. Ieder bedrijf is namelijk op zoek naar andere kwaliteiten en competenties. Let daarom goed op bijvoorbeeld de functie eisen. Koppel hier jouw toegevoegde waarde aan! Zo word je sollicitatiebrief niet alleen origineel, maar sluit deze ook goed aan op de functie.

Word er in de vacature gevraagd om een rijbewijs B? Benoem dan zeker dat je deze in je bezit hebt. Is het bedrijf op zoek naar iemand die gedreven is? Laat dan zeker in de brief blijken wat jou zo’n gedreven persoon maakt. Benoem hier ook zeker concrete voorbeelden bij!

Vergeet ook jouw relevante ervaringen, trainingen, stages en opleidingen niet te benoemen.

  1. Begin met een sterke openingszin

De meeste lezers zullen, bij veel reacties, in de eerste paar zinnen bepalen of ze jouw brief verder willen lezen of niet. Daarom is het ontzettend belangrijk om sterk te beginnen. Begin dus met een opvallende zin. Je kunt bijvoorbeeld benoemen wat je opvalt aan het bedrijf of iets opvallends vertellen over jezelf.

Doe het bijvoorbeeld zo:

– Mijn naam is ____ en ik ben de creatieve, gedreven en sociale marketeer waar jullie naar op zoek zijn!

– Toen ik de Vacature webshop medewerker op Workingdayz las, hoefde ik niet lang na te denken. Dit bedrijf past perfect bij mij.

– Mijn omgeving riep het altijd al, jij moet met eten gaan doen. Inmiddels ben ik al enkele jaren werkzaam in de restaurantbranche en sta ik nog steeds iedere dag met passie in de keuken.

  1. Laat je persoonlijkheid zien

Ondernemingen ontvangen soms wel honderden aanmeldingen. En wat onderscheid je nou meer van de rest dan je eigen persoonlijke touch? Laat daarom jezelf zien in een brief. Bedrijven zijn namelijk niet alleen maar op zoek naar iemand die het werk goed kan uitvoeren, maar ook naar iemand die binnen het team en bedrijf past. Vertel daarom niet alleen iets over je werkervaring, maar ook over je persoonlijkheid.

  1. Je hebt de baan al!

Misschien vind je het moeilijk om te verwoorden waarom deze baan zo goed bij je past. We hebben hier een handig trucje voor: doe alsof je de functie al bekleed en leg aan een vriend of vriendin uit waarom je voor de functie hebt gekozen. Hoe maak jij deze functie helemaal eigen, wat voeg je toe en wat vind je er zo leuk aan?

  1. Controleren, controleren én nog eens controleren

Waak echt voor spel- en taalfouten. Online vind je diverse spellingstools die je kunnen helpen. Daarnaast is het ook een goed idee om je brief door minstens 1 persoon door te laten lezen.

  1. Sluit altijd goed af

Sluit je verhaal altijd netjes en enthousiast af. Je wilt immers uitgenodigd worden voor een kennismakingsgesprek! Gebruik bijvoorbeeld: ‘Ik hoor graag wanneer ik langs mag komen voor een kennismaking en een kopje koffie!’ als slotzin.

1

Oriënterend gesprek

2

Intake met consultant

3

Sollicitatie

4

Aangenomen !

Samen kijken we vanuit Yourtomorrow wat het beste bij jou past en hoe jij jouw carrière naar een hoger niveau kan brengen. Daar gaan we voor!